عوارض واریس
قسمت ششم:

خارش وتغییرات پوستی ناشی از واریس:

در مقالات قبلی به چندین عارضه ناشی از واریس پرداختیم و در این مقاله به یکی از شایعترین عوارض واریس که عبارت از تغییرات پوستی ناشی از واریس است ،می پردازیم.
انواع واریس ها همراه با تغییرات و بیماریهای پوستی مختلفی هستند که به انواع مختلفی قابل تقسیم هستند . یکی از انواع این ضایعات تغییر رنگ پوست است این تغییر رنگ ها در واریسهای طنابی و نارسایی های وریدی که باعث درگیری جانکشنها شده باشند، خود را با بروز نقطه های ریز( مشابه کک و مک) برروی اندامهای تحتانی نزدیک مچ پا نشان میدهند که بمرور زمان این ضایعات بیشتر شده و بهم پیوسته میشوند و سپس پررنگتر شده و ظاهری قهوه ای رنگ و سپس سیاه رنگ را به پوست میدهند.
بمرور زمان این قسمت از پوست ضخیم شده و ممکن است در مرکز ناحیه سیاه رنگ ،ضایعه زخمی همراه با خونریزی مداوم یا بدون ان رخ دهدکه این زخم هاوتغییررنگ پوست ، بادرمان واریس بااستفاده ازلیزر یاسایرروشهای اندوواسکولردرمان واربس، قابل مهارودرمان است.
یکی دیگر از عوارض پوستی واریس خارش است،تجربه نگارنده و نیز بسیاری از مقالات موید این موضوع است که خارش نشان دهنده پیشرفته بودن واریس و قریب الوقوع بودن عوارض مهمتر واریس از جمله ترمبوز و سایر عوارض میباشد ،بنابراین بایستی دقت کافی به درمان فوری واریس در صورتی که باعث ایجاد خارش شده باشد مبذول داشت.
خارش میتواند در انواع واریسها از جمله واریسهای طنابی ،واریسهای رتیکولر و... ایجاد شود ولی بویژه در واریس های طنابی شکل ( در مراحل پیشرفته) شایعتر میباشد.
درمان واریس توسط لیزر،GLUE, RF و سایر روشهای اندوواسکولر ،باعث بهبود قطعی شده و تغییر رنگ و خارش بتدریج و بقیه عوارض از جمله خونریزی و زخم تقریبا بلافاصله از بین میرود.
در مورد علل خارش ناشی از واریس تئوری های مختلفی قابل ذکر است از جمله آنکه فشار ناشی از رگهای برامده واریس باعث نازک شدن پوست شده و گاهی خراشها و پارگی های کوچکی نیز ایجاد میشود از سوی دیگر تخریب دیواره رگ و فشار به بافتهای اطراف نیز گهگاه رخ میدهد، همه این عوارض با دو مکانیسم فشار بر پایانه های عصبی و نیز آزاد شدن هیستامین و انواع انزیمهایی که باعث تحریک عصب میشوند باعث خارش میشوند از سوی دیگر کاهش گردش خون ناشی از واریس نیز میتواند باعث خشکی پوست و تمایل به خارش شود.

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده (۵ و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس بگیرید،
یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •