یبوست و واریس :

یبوست یکی از از علل ایجاد فشار بر عروق وریدی می‌باشد. افزایش فشار بر عروق وریدی باعث می‌شود که بیمار مستعد ایجاد واریس و نارسایی وریدی شود. هرچه فشار داخل وریدی بیشتر افزایش پیدا کند احتمال تخریب دریچه‌های لانه کبوتری بیشتر می‌شود. تخریب دریچه‌های لانه کبوتری یکی از عوامل اصلی برای ایجاد نارسایی وریدی است. این موضوع در مقالات مختلف بهترین متخصص واریس مشخص است.هنگامی که نارسایی وریدی ایجاد شد باعث می‌شود که جریان خون در سیاه رگ‌ها به طور نرمال صورت نگیرد. بنابراین جریان برعکس سیاهرگ‌ها ایجاد شده و خون به سمت پایین و در جهت جاذبه زمین، در پاها جریان پیدا نماید. افزایش جریان خون در پاها باعث می‌شود که برخی از رگ‌ها حالت پیچ خورده و برجسته پیدا کنند.از نظر پزشکی به این حالت واریس گفته می‌شود. عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد نارسایی وریدی و واریس در پاهای بیماران شوند. بهترین متخصص واریس، در مورد اینکه چه عواملی باعث بروز واریس می شوند، مقالات متعددی دارند. طبق مقالات بهترین متخصص واریس اصفهان( دکتر هادی زاده )یکی از این عوامل، یبوست می‌باشد. در ادامه این مطلب عوامل مختلف مربوط به ایجاد نارسایی وریدی را بیان می‌کنیم.

علل ایجاد واریس  :

عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد نارسایی وریدی و واریس شوند. یکی از این عوامل یبوست است ولی در این مقاله به سایر علل ایجاد واریس نیز اشاره می‌کنیم. همانگونه که گفتیم طبق نظر بهترین متخصص واریس شهرکرد  (دکتر هادیزاده) یکی از عوامل مهم در ایجاد واریس، یبوست  می‌باشد. از عوامل دیگر می‌توان به ژنتیک و استعداد خانوادگی اشاره کرد. سن بالا و استفاده از برخی از داروهای هورمونی را نیز بع این  لیست اضافه می‌کنیم . همچنین ایستادن‌های طولانی مدت و بلند کردن اجسام سنگین نیز می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد این بیماری‌ها شود. یکی دیگر از علل ایجاد و تشدید واریس یبوست است در ادامه این مقاله به این موضوع می‌پردازیم .

یبوست وایجاد واریس:

یبوست وضعیتی در دستگاه گوارش است که در آن مدفوع شخص  بسیار سفت می شود . در نتیجه بروز این سفتی بیش از اندازه، اجابت مزاج مشکل ایجاد می شود. یبوست حالتی از تغییرات طبیعی در دستگاه گوارش است که در آن مقدار مدفوع کاهش می‌یابد، مدفوع سفت می‌شود، دفعات اجابت مزاج کاهش می‌یابد یا در حین دفع مدفوع باید از نیروی بیش از حد استفاده شود.همین افزایش نیروی لازم برای دفع ، از عوامل مهم برای ایجاد یا تشدید واریس است.

حالت طبیعی:

فرکانس طبیعی و حرکت دستگاه گوارش به فرد بستگی دارد. (بطور معمول فرآیند دفع مدفوع متغیر است وحتی7 تا 12 بار در هفته طبیعی تلقی می شود). یبوست باعث کاهش دفعات و مقداراجابت مزاج می شود بنابراین دستگاه گوارش تحت تأثیر قرار می گیرد. به همین دلیل اجابت مزاج معمولا بسیار دردناک می شود. برخی افراد فقط مشکل دفع گاز دارند. این اتفاق دربرخی بیماران می افتد واین افراد نمی توانند غذا را به درستی هضم کنند . امروزه هم کودکان و هم نسل جوان یبوست بیش از گذشته دیده می شود واین افراد هم دربرخی موارداز مشکلات یبوست رنج می برند، درشروع مشکل یبوست ، ابتدا بطور معمول تا دو یا سه روز قادر به اجابت مزاج نیست، سپس مشکل یبوست پیش می آید.
یبوست تجمع مدفوع خشک در دستگاه گوارش است. اگر یبوست به موقع درمان نشود، ممکنست بدنبال آن اختلالات زیادی در بدن ایجاد شود. بطور معمول یک فرد سالم روزی دو بار یعنی صبح و عصر احساس دفع دارد وبرای اجابت مزاج اقدام می کند. گاهی عدم توانایی دفع مدفوع حداقل در صبح هر روز می تواندنشانه ای از بیماری باشد. بهر صورت هرچقدر یبوست شدیدتر باشد، بیمار بایستی فشار بیشتری را در موقع اجابت مزاج تحمل کند. بنابراین زور زدن زیاد می تواند واریس و نارسایی وریدی شخص را تشدید کند.

دلایل اصلی برای ایجاد یبوست:

دلایل مختلفی برای ایجاد یبوست وجوددارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم :
مصرف غذاهای کم فیبر و کمبود فیبر در غذا یکی از علل اصلی است . فیبر بمقدار زیاد در سبزیجات یافت می شود واگر کم مصرف شود ممکنست باعث یبوست شود. خوردن غذای کمتر هم می تواند باعث این مشکل شود. کمبود آب در بدن و مصرف آب ناکافی نیز از دلایل ایجاد این مشکل است.
کمتر راه رفتن یا بمیزان کافی فعالیت نداشتن؛ انجام ندادن انواع فعالیتهای بدنی مناسب و کافی؛ تنبلی به جای کار فیزیکی بیشتر نیز از علل مهم ایجاد یبوست است. بسیاری افراد، عادت دارند که بیشتر کار ذهنی انجام دهند و کار فیزیکی بمیزان کافی انجام نمی دهند. طبیعی است که این افراد هم به ایجاد یبوست مستعد هستند. مصرف برخی از داروهای خاص هم می تواند باعث ایجاد یبوست شود.
یکی از علل مهم دیگر که باعث این مشکل می شود، وجودزخم یا آسیب به روده بزرگ است که باید بدقت در مورد آن حساس بود وبررسی های لازم را انجام داد.

سایر علل ایجاد یبوست:
تولید کم هورمون تیروئید وهیپوتیروییدی هم باعث کاهش حرکات دستگاه گوارش وایجاد یبوست می شود. بنابراین باید کمبود هورمونهای تیروییدی را درمان نمود

مشکلات گوارشی در بیماران دیابتی انواع مختلف دارد که یکی از آنها یبوست و اختلال اجابت مزاج است. برخی بیماریهای سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون را نیز باید مد نظر قرار داد.
نوشیدن بیش از حد چای و قهوه. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل نیز بعنوان علل بروز این مشکل قابل ذکر هستند. یکی دیگر از علل اختلال اجابت مزاج طبیعی، مصرف بیشتر غذاهای سنگین یعنی غذاهایی که دیر هضم می شوند، است. بیماری های روده، کبد و طحال نیز درکنار سایر مشکلاتی که ایجاد می کنند ، یکی هم ایجاد یبوست است.

سایر علل:

برخی علل روحی وروانی نیز در بروز یبوست در بیماران تاثیر دارند. احساس غم، نگرانی، ترس و موارد مشابه می توانند در بیماران مبتلا به واریس یا سایر مردم باعث یبوست شوند. نخوردن غذا در زمان مناسب نیز از علل بروز ومشاهده این مشکل است.
سوء هاضمه و نیز نجویدن کامل غذا به معنای وارد کردن غذای درست جویده نشده و نیز باعجله غذا خوردن از دیگر علل یبوست است.

همانگونه که گفتیم یبوست یکی از دلایل ایجاد و تشدید واریس است . بهمین دلیل بهترین متخصص واریس، بر درمان یبوست دربیماران مبتلا به واریس، تاکید فراوان دارند.

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •