التهاب میکروبی صفاق:


در مراحل اولیه، منشأ التهاب به طور عمده شیمیایی است. عفونت میکروبی به طور ثانوی به التهاب شیمیایی صفاق اضافه می گردد. بیمار دچار تب می شود. وابیدگی بدن(در اثر از دست رفتن آب به داخل حفره صفاقی و نیز بوسیله استفراغ) از تظاهرات عمده است. خیز عادی پوست (تورگورپوست)، از دست می رود. کره چشم ها گود می افتند و غشاهای مخاطی خشک می شوند. با شروع ایلئوس بی تحرک روده ها، شکم متسع می شود و محتویات معدی _روده ای از طریق دهان برگردانده می شوند. در صورتی که درمان انجام نشود،بیمار دچار شوک غیر قابل برگشت می‌شود و فوت می کند.

یافته های آزمایشگاهی و پرتونگاری
افزایش تعداد گویچه های سفید جز لایتغیر التهاب صفاقی ناشی از زخم سوراخ شده است. افزایش آمیلازسرم (در اثر جذب آنزیم از سطح صفاق) معمولا وجود دارد. وجود هوای آزاد در صفاق در ۴۱تا ۸۵ درصد بیماران گزارش شده است. باید به خاطر داشت که عدم وجود هوای آزاد در حفره به هيچ وجه سوراخ شدگی را رد نمی کند.

تشخیص
تشخیص در یک مورد نمونه وار مشکل نیست ولی بیماران با خصوصیات غیر نمونه وار، مشکل تشخیصی به وجود می آورند. اگر سوراخ کوچک و آلودگی صفاق حداقل باشد، ممکن است زخم سوراخ شده با التهاب حاد کیسه صفرا اشتباه شود. وقتی محتویات معده از ناودان راست به سمت ناحیه ی خاصره ای راست سرریز می شوند، تصویر بالینی ممکن است التهاب حاد آپاندیس را تقلید کند. سوراخ شدن زخم در ناحیه ی باب معده یا به داخل فتق حجاب حاجزی می تواند به تشخیص اشتباه وضعیت خطرناک داخل قفسه ی سینه منجر شود.

پارگی خود به خود انتهای تحتانی مری بسیار شبیه به زخم سوراخ شده است. به دلیل افزایش آمیلازسرم ممکن است که این حالت با التهاب حاد لوزالمعده اشتباه شود.
درمان
اقدامات احیا کننده ی فوری در بیماران مبتلا به سوراخ شدگی معدی_درازدهه ای مشتمل است بر تجویز ضد دردهای مخدر برای برطرف کردن درد، مکش بینی _معدی برای خالی کردن معده، به حداقل رساندن آلودگی بیشتر حفره ی صفاق و جلوگیری از اتساع معدی_روده ای، تجویز آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت و حفظ تعادل مایع و و الکترولیت، پس از انجام اقدامات فوق سه راه برای درمان وجود دارد:(الف) اقدامات غیر جراحی، (ب) :بستن ساده سوراخ، و(ج) درمان قطعی زخم توسط جراحی.

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده (۵ و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱

تماس بگیرید،زخم اثنی عشر
یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

 

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •